"Raamattua ei tarvitse lukea entisaikojen malliin, koska se on heidän mielestään turhaa pään tietoa. Sillä he saavat muka Herralta koko ajan uusia ilmestyksiä ja ilmoituksia. Ja nämä ovat heidän mielestään Raamattua tärkeämpiä.
Jokaiselle, tuohon oppiin antautuvalle, luvataan sellainen Jumalan kosketus, joka sitten kattaakin kaiken turhanpäiväisen ponnistelun, kuten valvomisen, syntien anteeksipyytämisen ja Raamatuntutkiskelun.
Tuon maagisen kosketuksen jälkeen sellaisia he eivät enää tarvitse. Kunhan muistavat vaan jatkuvasti pyytää lisää ja lisää voimaa, jonka alkuperää ei saa, heidän oppiensa mukaan tutkia, eikä kyseenalaistaa
Kirjassaan RHB on vilpittömän tuntuisesti kertonut uudesta "voitelustaan". "Minä tiesin, että Jumalalta saattoi saada enemmän, paljon enemmän. Heinäkuussa 1979 huusin Jumalan puoleen silkasta epätoivosta. Halusin, että Hän ilmoittaisi itsensä minulle ja minussa. Olin nälkäinen.... Jumala sanoi minulle, että minun täytyi isota ja janota. Vastasin hänelle: 'Miksi et anna sitä minulle? Olen palvellut sinua koko elämäni. Olen ollut hyvä ihminen. En ole tehnyt sitä ja sitä ja sitä, kuten muut tekevät. Herra, olen ansainnut sen. ' Jumala vastasi: 'Minä en katso henkilöön. Sinun täytyy tulla luokseni samoilla ehdoilla kuin kaikki muutkin tulevat. Sinun täytyy tulla uskossa. Silloin annan sinulle mitä sinä kaipaat!'."
Myöhemmin eräässä rukouskokouksessa Rodney alkoi huutaa: "Jumala, joko sinä tulet alas ja kosketat minua tai sitten minä (kuolen ja?) tulen ylös sinun luoksesi ja kosketan sinua."
Hän ei kerro sitä, että hänen huutonsa sai lähes kaikki paikalla olevat pelkäämään. Kahdenkymmenen minuutin ajan hän huusi suoraa huutoa: "Jumala, minä tahdon sinun tulesi." . Kirjassaan hän kertoo vain sen, että hän oli epätoivoinen, koska oli rukoillut ja huutanut Jumalaa kahdenkymmenen minuutin ajan. Sitten tapahtui ihmeellistä. Rodney kertoo: "Äkkiä Jumalan tuli lankesi päälleni. Se alkoi pääni päältä ja kulki suoraan ruumiini läpi jalkoihini.
Jumalan voima paloi ruumiissani yhtä väkevänä kolmen päivän ajan. Luulin kuolevan!. Koko ruumiini oli tulessa pään päältä jalkapohjiin asti. Vatsassani alkoi virrata elävän veden virta. Aloin nauraa kontrolloimattomasti. Sitten aloin itkeä ja puhua uusilla kielillä. Olin niin juopunut Pyhän Hengen viinistä, että kirjaimellisesti olin itseni ulkopuolella. Jumalan tuli kulki koko olemukseni läpi enkä päässyt siitä irti. Ajattelin: "Hän kuuli rukoukseni ja tuli alas ja kosketti minua, ja Hän tulee tappamaan minut ja ottamaan minut kotiin."
Rodney todellakin rukoili: "Herra, olen liian nuori kuolemaan." Neljäntenä päivänä hän rukoili: "Ota pois tämä, ole kiltti, niin että voin kestää sen." Vielä kaksi viikkoa hän tunsi liekehtivän tulen tapaista poltetta. Lopulta Herra otti pois tämän "intensiivisen voitelun". Hän toteaa: "Tämän kohtaamisen tähden Jumalan kanssa elämäni muuttui radikaalisti. Minut liitettiin taivaan 'sähkövoimakeskukseen'. Sen jälkeen haluni on ollut matkustaa ympäri ja kytkeä muita tähän voimakeskukseen."
RHB siis selkeästi väittää, että niin sanottu "Toronton siunaus" merkitsee samaa kuin pistäisi kätensä sähköpistorasiaan. Kerran hän kertoi lumoutuneelle katsomolle, että lapsena häntä viehättivät pistorasiat niin, että hän työnsi niihin sormiaan ja sai sähköiskuja. Hän käytti tätä vastaavana esimerkkinä kuvatessaan "Pyhän Hengen iskua". Tämän vuoksi Toronto-liikkeessä usein käytetään sanaa "Hengen iskemä". Tätä käytetään myös mainoskeinona.
On totta, että Jeesuksen sanotaan kastavan Pyhällä Hengellä ja tulella (Matt. 3:11) ja että Hän sanoi: "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt." (Lk 12:49) sekä että helluntaina opetuslapset näkivät "tulisia kieliä", jotka asettuivat heidän itsekunkin päälle (Apt. 2:3).
Tuli on yksi Pyhän Hengen synonyymeistä kuten myös tuuli, elävä vesi ja viini. Matteuksen sanojen "ja tulella" on kuitenkin käsitettävä tarkoitettavan tuomion tulta. Messias tuo mukanaan elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen (Haapa, Matteuksen evankeliumi). Samoin Luukkaan sanojen on katsottava tarkoittavan sitä hengellistä elämää yleensä, jota Jeesus tuli tuomaan maan päälle Ilmaisulle "tuli" Pyhän Hengen yhteydessä annetaan karismaattisessa liikkeessä aivan liian korostettu merkitys, mikä on ollut omiaan johtamaan sensuaaliseen kristillisyyteen ja vääriin ilmiöihin.
"Väärennetty 'läsnäolo' vaikuttaa aisteihin. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen jäljittelyt ilmenevät aistien kautta. Jumalan aito ilmeneminen tapahtuu yksin hengen pyhäkössä ja sielun astia eli uskovaisen persoona on pelkästään väline Kristuksen ilmenemiselle. Jumala hallitsee ihmishengen syvimmästä syvyydestä Pyhän Hengen virvoittamaa ruumista ihmisen itsekontrollin kautta toimien hänen uudistetun tahtonsa välityksellä.
Petolliset henget väärentävät Jumalan läsnäolon toimien ihmisen aineellisen ruumiin kautta tai ruumiin rakenteen sisällä aistien välityksellä.
Olemme nähneet tämän toiminnan alkuaskeleet ja sen miten ensimmäinen maaperä voitetaan. Uudistuvat aistielämykset syventävät pahojen henkien toimintaa niin hellävaraisesti, että ihminen alkaa varauksetta tottelemaan niitä, ajatellen tämän kaiken olevan todellista 'yhteyttä Jumalan kanssa'. Näin käy juuri siksi, että uskovaiset liian usein pitävät 'yhteyttä Jumalan kanssa' aistien eikä hengen asiana. Tässä tilanteessa uskovainen alkaa rukoilla pahoja henkiä luullen rukoilevansa Jumalaa. Itsekontrolli ei ole vielä täysin menetetty, mutta kun uskovainen yhä alttiimmin luovuttautuu näille 'tietoisille' ilmauksille, hänen tahdonvoimansa hitaasti turmeltuu. Lopulta näiden kavalien ja suloisten kokemusten kautta syntyy uskomus, että Jumala itse on tietoisesti hallitsemassa ruumista virvoittaen sitä tunne-elämysten väristyksillä tai täyttäen sen lämmöllä tai kuumuudella tai jopa "tuskilla", jotka näyttävät olevan Kristuksen kärsimysten osallisuutta tai synnytystuskia sielujen tähden tai kokemuksia kuolemasta Kristuksen kanssa, naulojen tuntuessa tunkeutuvan ruumiiseen jne. Tästä lähtien valhehenget voivat toimia mielensä mukaan, eikä niiden toiminnalla ole mitään rajoituksia näin suuresti petetyssä ihmisessä.
Jumalallisen elämän väärät ilmaukset seuraavat nyt nopeasti eri muodoissaan: ruumiin liikkeitä, suloisia väristyksiä, kosketuksia, ikäänkuin tulen hehkua ruumiin eri osissa, kylmän tuntemuksia, puistatusta ja vapinaa pidetään jumalallisina. Pahat henget toimivat tekemällä äkillisiä ehdotuksia. Tämä ei ole ymmärryksen normaalia toimintaa, koska ehdotukset tulevat ulkoapäin. Pahat henget antavat 'muistin välähdyksiä', jotka myöskin tulevat ulkoapäin. Voi esiintyä nykimisiä ja tuntemuksia siitä, että huoneessa vetää, tai että tuuli puhaltaa henkilön ympärillä jne."
RHB kertoo, että Herra kutsui hänet "opettamaan voitelusta", ja että "Jumalan tuli on laskeutunut ihmisten päälle siitä lähtien, kun aloin totella Herraa tässä asiassa. Herra on sanonut minulle: 'Jos annat minulle tilaisuuden toimia, niin minä toimin.' Hän sanoi minulle, että minun tuli panna käteni ihmisten päälle. Silloin hän täyttäisi heidät Pyhällä Hengellä. En saisi ottaa käsiäni pois heidän päältään ennenkuin hän olisi täyttänyt heidät - kytkenyt heidät taivaalliseen sähkö voimaverkkoon. Kun ihmiset makaavat Jumalan voiman alla, he ovat Jumalan leikkauspöydällä. Anna heidän maata siellä äläkä heitä häiritse. Jumala toimii heidän
kanssansa."
Eikö Jeesus lähettänyt meitä saarnaamaan evankeliumia eikä voitelua? Jeesuksen nimi esiintyy RHB:n kirjassa harvoin, sen sijaan Pyhä Henki ja voitelu usein. Tästäkö julistuksen tasapainottomuus on periytynyt Torontoon? Koska RHB on tunnustetusti Toronton "siunauksen " alkuunpanija, hänen teostaan varmasti luetaan ja sitä myös yritetään seurata käytännössä. Siitäkö voitelun korostaminen julistuksessa ja käytännössä?
RHB:n "voitelema" voi sitten "voidella" toisia. "Voitelu", jonka RHB sai, on nyt moninkertaisesti kasvanut, kun sitä on siirretty henkilöltä toiselle kautta maailman. RHB:n naurua on kutsuttu "nauruksi, joka on kuultu maailman ympäri". Se leviää kuin ruohikkopalo kaikkialla.
Tuhannet ja tuhannet ihmiset ympäri maailmaa ovat tavoitelleet samaa voimakasta kokemusta kuin heidän idolinsa. Siksi Toronton pastorit jatkuvasti puhuvat siitä, että meidänkin elämämme täytyisi "muuttua yhtä radikaalisti". Mutta onko sellaisen kokemuksen tavoitteleminen oikein ja Jumalan tahdon mukainen? Ei ainakaan, jos se tapahtuu lihallisista syistä nauttiaksemme "suuremmasta" kokemuksesta.
Opimme paljon Toronto-ilmiöstä, kun analysoimme RHB:n "tuli voitelua". Ensiksi on syytä kiinnittää huomio siihen, että RHB on aivan ilmeisesti sensualisti (sensualismi = käsitys, että kaikki tieto on peräisin aistimuksista). Hän edustaa aistien välittämää eli sensuaalista tietoa, joka on karismaattiselle liikkeelle tunnusomaista. Hän tuntee, kuinka Jumalan tuli kulkee hänen ruumiinsa läpi päästä jalkoihin. Se syöksyy ulos hänen sormistaan kuin laukaus tai vesi palomiehen letkusta. Tuli polttaa hänen koko olemustaan kahden viikon ajan. Elävä vesi virtaa hänen vatsastaan (!). Hän tuntee olevansa kiinni sähköverkostossa.
RHB:llä on myös sensuaalinen palvelustehtävä. Hänen kutsumuksensa on viedä tämä voitelu kaikkialle, hän on Jumalan baarimikko, joka jakaa uutta viiniä "Joelin baarista". Se on hänen lähetystehtävänsä.
RHB lupaa, että jos sinäkin saat tällaisen kosketuksen Jumalalta, saat kokea Jumalan kouraantuntuvalla, miltei näkyvällä tavalla. Koet tulta, sähköisyyttä, lämpöä ja saat juoda viiniä. Sinä naurat, hoiput kuin juopunut, romahdat lattialle.
Yleisesti ottaen sinulla on tiedossa "hyvät fiilikset". On "hauskaa" mennä näihin kokouksiin! Niissä saat kokea samaa mitä RHB sai kokea Etelä-Afrikassa.
Mutta onko tämä raamatullista? Ei. Jumalan Sana ei lupaa muita merkkejä Pyhän Hengen tulemisesta meihin kuin uudestisyntymisen sekä hengellisen elämän ja sitä seuraavien hedelmien ja Hengen lahjojen ilmenemisen jatkuvassa prosessissa. Sana lupaa täyttää meidät Hengen voimalla uudelleen ja uudelleen, mutta ei puhu näkyvistä, fyysisesti koettavista ilmiöistä, joita nyt koko Toronto-liike on täynnä. Sellaisia ei Raamatun mukaan pitäisi etsiä, vaan nöyrästi antautua Jumalan käsiin ja anoa: "Tee minulle mitä tahdot, tee minusta hyödyllinen astia sinun käytössäsi, täytä minut Henkesi voimalla."
RHB on itse kertonut, ettei hän totellut Jumalaa, kun hän sai tämän vastauksen ensimmäiseen pyyntöönsä: "Minä en katso henkilöön. Sinun täytyy tulla luokseni samoilla ehdoilla kuin muutkin. Sinun täytyy tulla uskossa."
Mitä nämä ehdot voisivat olla? RHB yritti saada Jumalan voiman ansioittensa perusteella: "Olen palvellut sinua koko elämäni. Olen ollut hyvä ihminen. En ole tehnyt sitä ja sitä ja sitä, kuten muut tekevät. Herra, olen ansainnut sen."
Tämä on silkkaa omavanhurskautta: "Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät enkä myöskään niinkuin tuo publikaani..." (Lk.l8:12).
Emme me ansaitse mitään. Jumalan lahjat annetaan arvottomille, ansiottomille ja avuttomille, jotka eivät mitään ole. "Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää." (Ps.51:19).
"Minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä." (Jes.66:2).
Jumala käski RHB:n odottaa, kunnes Pyhä Henki kirkastaisi hänelle hänen syntisyytensä ja Golgatan veren voiman. Sydän puhtaaksi pestynä hän voisi palata Jumalan luo anomaan nyt "uskossa". RHB kuului niihin kärsimättömiin, jotka eivät jaksaneet odottaa.Hänen ylpeä sydämensä ei suostunut nöyrtymään. Hän ei tahtonut jäädä muita huonommaksi, hän lähti vaaralliselle tielle: pakottamaan Jumalaa. Hänen sanansa ovat korskeat: "Tule heti alas luokseni tai minä tulen sinun luoksesi." Sanat osoittavat, ettei hänellä ole tajua siitä, kuka Jumala on. Häneltä puuttui Jumalan pelko. Hän puhuu kuin vertaiselleen. Hän käyttäytyy kuin pahantapainen kakara, jonka pyyntöön isä ei ole suostunut. Hän huutaa ja kirkuu täyttä kurkkua yleisessä rukouskokouksessa.
Tuo sama öykkärimäisyys näkyy videossa ja sen kuulee hänen sutkauksissaan, jotka lähentelevät Pyhän Hengen pilkkaa. "Jos jumalaton saa armon, ei hän opi vanhurskautta; oikeuden maassa hän tekee vääryyttä eikä näe Herran korkeutta." (Jes.26:10).
RHB:n käytös oli Jumalan kiusaamista. Vanha Testamentti kertoo, mitä Israelillle tapahtui: "Mutta pian he unhottivat hänen tekonsa eivätkä odottaneet hänen neuvoansa. Heissä syttyi himo erämaassa, ja he kiusasivat Jumalaa autiossa maassa. Ja hän antoi heille, mitä he pyysivät, mutta lähetti heihin hivuttavan taudin." (Ps.106:13-15).
"Toronton siunaus" ei todellakaan tunnu siunaukselta, pikemminkin "hivuttavalta taudilta". Sellaisena sitä siirrelläänkin henkilöltä toiselle. Se on kuin tarttuva tauti, virus, joka leviää uskomattomalla nopeudella. Entäpä, jos se onkin tuomio sen tähden, ettemme odota Jumalaa, Hänen aikaansa. Hänen pelastussuunnitelmansa toteutumista, vaan yritämme itse "ryöstää väkisin itsellemme Jumalan valtakunnan" silloin, kun me tahdomme - uppiniskaisina, itsepäisinä ja kärsimättöminä. Kuvittelemme, että me voimme noin vain ottaa haluamamme Jumalan lahjan kuin kaupan hyllyltä tai "baarissa". "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta." (Joh.3:27)
RHB:n uskomaton julkeus ja pyhän pelon puuttuminen on lyönyt leimansa koko Toronto-liikkeeseen. Kaikkialla tapaa siellä ihmisiä, jotka eivät näytä tajuavan, että he ovat syntisiä, vain hyppysellinen savea, ja että Jumala on Pyhä, Kuluttavainen tuli. Suuri Kaikkivaltias.. Kuinka Hän sallii pyhää nimeään pilkattavan?
Englantilaisen lääkärin Richard Smithin 29. 9. 1994 saamassa näyssä, joka on kirjani liitteenä, sanotaan niinikään: "Hyvin todellisella tavalla Jumalan omien joukot annetaan 'Saatanan haltuun lihan turmioksi'. Vain ne, jotka ovat uskollisia Herralle kaikessa, välttyvät tuolta tuomiolta, vaikkakin he saavat kohdata ahdinkoa sen seurauksissa... Happopilvi on Jumalan tuomion pilvi, jonka täytyy käydä seurakunnan yli kunnes pahuus voimallisesti poistetaan siitä. Vasta happopilven tehtyä työnsä seurakunta puhdistuu niin, että se voi vastaanottaa Jumalan läsnäolon pilven."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti