lauantai 6. joulukuuta 2008

Pedon merkki: Voitto Ramu

I. Jumalan merkki Raamatussa.


A. Mitä Raamattu puhuu ihmisen otsaan ja / taikka käteen laitettavasta
Jumalan merkistä? ( Raamatun tekstin korostukset kirjoittajan)

1.

2.Ms 13:3-10, 15-16

3. Ja Mooses sanoi kansalle: "Muistakaa tämä päivä, jona te lähditte
Egyptistä, orjuuden pesästä; sillä Herra vei teidät sieltä pois väkevällä
kädellä. Sentähden älköön mitään hapanta syötäkö. 4. Tänä päivänä
aabib-kuussa te lähditte.

5. Ja kun Herra vie sinut kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten,
hivviläisten ja jebusilaisten maahan, jonka hän sinun isillesi vannotulla
valalla on luvannut antaa sinulle, siihen maahan, joka vuotaa maitoa ja
mettä, niin vietä tämä jumalanpalvelus tässä kuussa.

6. Syö seitsemänä päivänä happamatonta leipää, ja seitsemäntenä päivänä
olkoon Herran juhla.

8. Ja kerro pojallesi sinä päivänä ja sano: 'Näin tehdään sen johdosta, mitä
Herra minulle teki, kun minä lähdin Egyptistä'.


9. Ja se olkoon merkkinä sinun kädessäsi ja muistutuksena sinun otsallasi,
että Herran laki olisi sinun suussasi; sillä Herra vei sinut väkevällä
kädellä pois Egyptistä.


10. Sentähden noudata tätä säädöstä määräaikanansa vuodesta vuoteen.


Kyseessä oli pääsiäisen vietto, joka oli säädetty vietettäväksi vuodesta
vuoteen. Ei siis käsketty VALMISTAMAAN mitään otsaan ja käteen laitettavaa
merkkiä, vaan käsketty happamattomanleivän juhla OLKOON olevana merkkinä
otsassasi ja kädessäsi.

Mistään silmin nähtävästä ja luettavasta fyysisestä merkistä kädessä ja
otsassa ei liene ollut kyse, vaan happamattoman leivän syömisestä
Egyptistä lähdön muistoksi. Kyse oli lähtemättömästi mieleen painettavasta
ja noudatettavasta säädöksestä. Tuo merkki näkyi ihmisen elämässä
käsketyn noudattamisena. Jumala vaikutti tahtomisen ja tekemisen, jotta
käskettyä säädöstä noudatettiin. Käsi saattoi merkitä tekemistä ja otsa
tahtomista.

Tuolloin, n 3500 vuotta sitten, ei nykyisin juutalaisten tavan mukainen
otsaan ja käteen laitetut muistolauseet olleet käytössä, jo siitäkin
syystä, että kirjoitustaito lienee vielä tuolloin olla aika harvinaista. Ja
olisi aika työ tehdä pari miljoonaan otsatekstiä.



2 Ms 13:15-16. Sillä kun farao paatui ja kieltäytyi päästämästä meitä,
surmasi Herra kaikki esikoiset Egyptin maassa, ihmisten esikoisista karjan
esikoisiin asti. Sentähden minä uhraan Herralle jokaisen urospuolen, joka
avaa äidinkohdun, ja jokaisen esikoisen pojistani minä lunastan.'

16. Ja se olkoon merkkinä sinun kädessäsi ja muistolauseena sinun
otsallasi; sillä Herra vei meidät väkevällä kädellä pois Egyptistä."


Kyse oli siis esikoisuhrista, sen noudattamisen muistamisesta, Egyptistä
lähdön ja esikoisten surmaajalta välttymisen muistosta. Jälleen asia
käskettiin muistamaan ja painamaan mieleen Egyptistä lähdön muistona.
Fyysisestä, kädestä ja otsasta luettavasta liinasta, hihnasta,
muistolauseesta tai merkistä ei ollut kyse.

Esikoispojan uhraaminen Herralle oli se merkki kädessä ja otsassa. Ei siis
mikään esim otsassa ja kädessä oleva liina, jossa käsketty asia olisi ollut
kirjoitettuna.

Tuo merkki näkyi noudatettavana säädöksenä ihmisen elämässä. Jumala vaikutti
tahtomisen ja tekemisen jotta käskettyä noudatettiin.


2.

5 Ms 6:1, 6-9

1. "Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän
Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa,
jota te menette ottamaan omaksenne 6.Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä
sinulle annan, painukoot sydämeesi.

7. Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja
tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.

8. Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi.

9.Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi.


Kyse on käskyjen ja säädösten pitämisestä, ja noudattamisesta, jotka sanat
käskettiin painamaan sydämeen ja teroittamaan lasten mieleen. Jos kyse olisi
jälleen käteen ja otsaan kiinnitetyistä muistolauseliinasta, niin paljon oli
otsassa ja kädessä merkkejä ja tekstiä:

1. happamattomanleivän merkki,

2. esikoisuhrimerkki ja

3. käskyjen ja säädösten pitämistä tarkoittava merkki.

Aika paljon merkkejä otsassa ja kädessä. Viimeinen noin 15 sivua Raamatun
tekstiä. Tuonaikaisen kirjoitustaidon aikana olisi ollut melkoinen urakka.
Nykyisin käytössä olevat raamattulausekotelot ja niitten hihnat kädessä
ja otsassa olisivat 3500vuotta sitten olleet melkoinen toimenpide koko
kansalle merkiksi laitettavaksi. Jälleen merkki näkyi ihmisen elämässä
käskyjen asioiden pitämisenä. Jumala vaikutti tahtomisen ja tekemisen,
jotta käskettyä noudatettiin. Otsa merkitsi ilmeisesti tahtomista ja käsi
tekemistä.

Otsaan ja käteen laitettavien raamatunlausekotelon ja sen hihnojen
tekemisestä ei löydy Raamatusta käskyä, vaikka lukuisat muut välineet ja
toimenpiteen käskettiin yksityiskohtaisesti. Nykyisin käytössä olevat
laukut, hihnat ja liinat lienevät pikemminkin symboleja aikanaan annetuista
käskyistä ja niiden pitämisestä, ja merkkejä juutalaisuudesta.


Sitävastoin Aaronin otsakoristeesta ja sinä olevasta testistä: "Herralle
pyhitetty", on selvät ohjeet:

2 Ms 28:36-38. Tee myös otsakoriste puhtaasta kullasta ja kaiverra siihen,
niinkuin sinettisormusta kaiverretaan, sanat: 'Herralle pyhitetty'.

37. Ja sido se punasinisellä nauhalla, niin että se on kiinni käärelakissa;
etupuolella käärelakkia se olkoon.

38. Ja se olkoon Aaronin otsalla, niin että Aaron kantaa kaiken sen, mitä
israelilaiset rikkovat uhratessaan pyhiä uhrejansa ja antaessaan pyhiä
lahjojansa; ja se olkoon alati hänen otsallaan, että Herran mielisuosio
tulisi heidän osaksensa.

Tuon otsakilven tekemisestä käskettiin yksityiskohtaisesti, kuin myöskin
mainitaan siitä kun tuo otsakilpi sitten tehtiin käsketyllä tavalla:

2. Ms 39:30-31. Vielä tehtiin otsakoriste, pyhä otsalehti, puhtaasta
kullasta ja siihen piirrettiin, niinkuin sinettisormusta kaiverretaan,
kirjoitus: "Herralle pyhitetty".

31. Ja siihen kiinnitettiin punasininen nauha sidottavaksi käärelakin
yläreunaan, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

Tarkkaan Raamatussa kerotaan tuon otsamerkin kohdalla mitä käskettiin tehdä
ja sitten kerrotaan kun tuo käsketty sitten tehtiin käsketyn ohjeen mukaan.

Mistään muista otsaan ja käteen kiinnitettävien merkkien valmistamisesta
ei kerrota, eikä tuon merkin käyttöönotosta.


5 Ms 11:8,13,16,18-20

8.Niin pitäkää kaikki käskyt, jotka minä tänä päivänä teille annan, että te
tulisitte voimakkaiksi, menisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jota nyt
menette omaksenne ottamaan, 13. Ja jos nyt tottelette minun käskyjäni, jotka
minä tänä päivänä teille annan, niin että rakastatte Herraa, teidän
Jumalaanne, ja palvelette häntä kaikesta sydämestänne ja kaikesta
sielustanne,

16.Varokaa, ettei teidän sydämenne antaudu vieteltäväksi, niin että
poikkeatte pois ja palvelette muita jumalia ja niitä kumarratte;


18 Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne
merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne;


19. ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja
tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.

20. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi,


Viisitoista sivua on Raamatussa noita käskettyjä asioita.

Melkoinen urakka olisi kirjoitta kaikki nuo käskyt parin miljoonan ihmisen
otsaan, käteen ja pihtipieleen ja portteihin.

Käskettiin nimenomaan pitämään käskyt ja painamaan ne sydämeen ja
mieleen, tottelemaan niitä ja opettamaan lapsille. Merkki näkyi elämästä,
ettei sydän antautuisi vieteltäväksi ja ryhtyisi palvelemaan kumartamaan
muita jumalia. Pikemminkin tahtomisesta ja tekemisestä oli kyse, kuin
jostakin liinasta ym otsassa. Se tulee esille seuraavastakin:

Ei kommentteja: