lauantai 6. joulukuuta 2008

Hengestä juopuminen, mitä se on?

HENGESTÄ JUOPUMINEN
Voidaanko sitä puolustella Raamatun Sanalla? …

"John ja Carol Arnott, Toronto Airport Christian Fellowship seurakunnan johtajat, isännöivät ja jakavat juomia. Georgian Banov, New Orleansista, Luisianasta, on perinteinen eurooppalainen juomari. Hän on isoääninen melskaaja. John Scotland, Liverpoolista, Englannista, on ollut juovuksissa marraskuusta 1994 tapahtuneesta Toronton käynnistään lähtien. Hän rakastaa usein toistuvia juomatarjoiluja. Darrel Stott, Seattlesta, Washingtonista, auttaa juomien tarjoilussa Seattlen herätyskeskuksessa. Hän on ollut kova kännääjä lokakuusta 1994. Peter Jackson, Toronton kiertävä saarnaaja, on hilpeä juomari. Hän pitää matkustamisesta ja kertoo ihmisille Jumalan rakkauden uudesta viinistä. Juomat tarjoillaan: 10.30, 14.30 ja 19.30 joka päivä Toronton Airport srk:ssa, 272 Arrwell Dr., Toronto. Talon tavat: Kaikki juomat ovat ilmaisia, mutta uhrit otetaan vastaan. Jos haluat osallistua ruokailuun, täytä oheinen ilmoittautumiskuponki. Asu on vapaa. Päihtyneenä ajaminen kielletty. Vapaaehtoisia ajajia tarvitaan!
Lukija saattaisi luulla, että oheinen teksti on Toronto ilmiöstä pilkkaa tekevän kirjoittama. Kyseessä on kuitenkin Toronton seurakunnan oma kokousilmoitus - eikä ainoa laatuaan. Kyseessä oli viikon kestävä konferenssi, jonka tarkoitus oli saada osallistujat "kastumaan hengestä läpimäräksi" ("soaking in the spirit", on myös "imeä itseensä", "ryypätä"). Konferenssia mainostettiin "hengestä juopumisen" tapahtumana.
Toronton konferenssissa käynyt pastori kertoo: "Kun saavuimme seurakuntaan, huomiomme kiinnittyi kokouksessa vallitsevaan epäjärjestykseen. Pastori Arnott puhui ja esitti puolusteluja ilmiöille. Samaan aikaan useat ihmiset kiljuivat ja huusivat keuhkojensa koko voimalla. Toiset valittivat ja parkuivat - toiset taas makasivat lattialla erilaisissa asennoissa. Paljon ihmisiä yksinkertaisesti käveli edestakaisin, söi lounastaan kokoussalissa, tai osteli kirja- ja kasettipöydän tuotteita. Kun John (Arnott) lopetti puheensa hän päätti sen rukoukseen. Rukouksen aikana mitään muutosta ihmisjoukon käytöksessä ei tapahtunut. Ei kunnioitusta... täydellinen Jumalan Sanan ja rukouksen kunnioituksen puute."
"Hengestä juopuminen" on yksi keskeinen ilmaus, jolla kuvataan nykyisen "uudistuksen" vaikutusta ihmiseen kun hän vastaanottaa "hengen". Kokemuksen uskotaan ja opetetaan olevan Pyhästä Hengestä. Sen sanotaan olevan seurausta Jumalan kansalleen vuodattamasta "uudesta viinistä". Ulospäin näkyvä vaikutus on hoipertelu, kontrollin puute, ym. juopuneen näköinen käytös. Monet "juopuneiden" todistukset kertovat kuinka heillä on ollut hauskaa hoiperrellessaan kotiin ja kuinka kotona tavallisetkaan askareet eivät ota sujuakseen. Mitä pidempään huumattuna olo kestää sitä suuremmaksi sen kautta saatava "siunaus" kuvataan. Kokouksesta palaaminen "juopuneena" omalla autolla on nähty vaaralliseksi ja siksi tilaisuuksiin varataan valmiiksi "raittiita" ajajia kuljettamaan ihmiset ja näiden autot kotiin. Kyseessä on siis oman kontrollin menettäminen omaan ruumiiseen, tila, joka saadaan aikaan tavallisemmin alkoholin ja huumeiden kautta: "Tämä voi kestää kymmenen minuuttia tai kaksi tuntia... Haluamme marinoida heidät Pyhässä Hengessä."
Kathryn Riss on "uudistuksen" aktiiveja ja lauluntekijä. Eräät mukana olevat puhuvat kuinka he ovat "eläimiä Jeesuksen tähden" ja siksi käyttäytyvät kuten eläimet. Käytöksen sanotaan olevan "profeetallista ääntelyä ja esittämistä". Kathryn Rissin " uuden viinin juomalaulu" sisältää mm. seuraavaa kuvausta:
"Jos koet olevasi liian vakava tai alakuloinen minulla on ehdotus sinua varten! Se ei ole tavanomainen, mutta niin hauska, että et edes ajattele vaikka ihmiset pitäisivät sinua tärähtäneenä! Tule Jumalan järjestämille kutsuille, me voimme kaikki valaistua ja osoittaa pakanoille kuinka kristityillä on hauskempaa kun Pyhä Henki lähetti meille Toronton siunauksen! Ennen ajattelin elämää vakavasti, en uskaltanut itkeä ja näyttelin kovaa mutta kun Jumalan Henki toi naurun sieluuni ja otti minut valtaansa en kontrolloi itseäni! Nyt olen juhlaeläin Jumalan kaukalolla, olen Jeesus-narkkari enkä saa tarpeeksi, olen uuden viinin alkoholisti, koska Pyhä Henki vuotaa ja juon kaiken aikaa! Nauran kuin idiootti ja haukun kuin koira, jos en sopertele niin hypin kuin sammakko! Kieun kuin kukko aamunkoitossa, sillä Pyhä Henki liikkuu ja haluan olla mukana! Karjun kuin leijona saaliinsa kimpussa, nauran ja tärisen, saatan huhuilla kuin pöllö kun Jumalan pyhä virta pulppuaa sisälläni. Se purskahtelee ulos ja tekee minut vapaaksi. Kaadun ja kastaudun ja tanssin ympäri, ympäri. Penkissä on kivaa mutta lattialla vielä hauskempaa. Hypin kuin hyppykeppi ja romahdan lattialle, koska Pyhä henki liikkuu ja haluan vain LISÄÄ!"
Vertaa yllä olevaa "ylistystä" ja Jumalan Sanaa Roomalaiskirjeessä 1:23-24.
Toronton Airport srk:n "Have Another Drink" ("Ota toinen ryyppy") konferenssin järjestäjät kuvasivat tapahtumia näin: " ...Ei kulunut viittäkään minuuttia kokouksen alusta kun jo pääpuhujat kompastelivat kokoussalin etuosassa juopuneessa tilassa. Darrell Stott, John Scotland, Peter Jackson ja Georgian Banov viettivät suurimman osan aamupalveluksesta kasassa lattialla salin etuosassa... Kokouksen johtaja Jeremy Sinnott potkaisi aamun alkuun useilla herätyksen suosikkilauluilla liittäen mukaan uusia juomalauluja... Ian Ross johti kokousta tyypilliseen tapaansa huumaantuneena, yrittäen sada ajatuksiaan esille selkeästi... mutta hän sai sanottua vain, "olen niin juovuksissa..." Kun John Scotlandin vuoro tuli ja hänet esiteltiin hän kertoi ajatuksistaan huutamalla mikrofoniin, "OOOOOOOHHH" muutaman kerran... Darrel Stott, oli helluntaipastori ennen Toronton kokemustaan. Kiinnostavaa oli seurata kuinka hän välillä soperteli huumaantuneena ja välillä saarnasi selvästi kuin etelän baptistisaarnaaja..."
Joku saattaa ajatella, että nämä ovat äärimmäisiä esimerkkejä eikä koko liikettä voi leimata tällä tavoin. Tähän voi vain vastata, että esimerkit ovat varsin tavallisia ja "uudistajien" itsensä kertomaa.
Pastori Randy Clark on herätyksen tunnettu nimi. Clarkin ei ollut aluksi helppo ottaa vastaan "uutta viiniä" koska hän ei ollut käyttänyt alkoholia. Hän kuvaa kuinka entisen alkoholistin on helpompi samaistua "hengestä juopumiseen" kuin raittiin: "...ylistyksenjohtajamme on ollut alkoholisti, veljet, hän sai sen heti." Clarkin kuvaus yhdistää "hengestä juopumiskokemuksen" ja alkoholista juopumisen painottaen niiden samankaltaista ulospäin näkyvää vaikutusta.
Rodney Howard Brown on ottanut itselleen tittelin " Pyhän Hengen baarimikko". Howard Brownin mukaan Jumala hänen kauttaan iskee ihmisiltä tajun kankaalle tai saa nämä käyttäytymään mitä hullummin. Kun ihminen ei hallitse itseään vaan ilmaisee ruumiillaan mitä erikoisempia ilmiöitä tämä on "drinkkien jakelua Jooelin baarista". En hetkeäkään epäile, että jos profeetta Jooel saisi tilaisuuden nähdä missä yhteydessä hänen nimeään väärinkäytetään RHB joutuisi hänen taholtaan ongelmiin.
Jotta juopuminen saataisiin aikaan ihmisten tulee lopettaa tervejärkinen asioiden tutkiminen ja vain "antaa mennä", luovuttaa itsensä hengelle. Onko juopuneen käytös sitten korottamassa Jumalan nimeä tämän yhteiskunnan keskellä ja antaako se kristinuskosta sen kuvan, jonka Herramme haluaa maailmalle kauttamme viestittää? Onko ainoa siunaus epätavallisen kokemuksen aiheuttama hauskuuden tunne? (Jota pitää saada aina lisää, lisää, lisää…). Kathryn Riss kuvasi laulussaan itseään Jeesus-narkkariksi. Laulun sisältö antaa ymmärtää, että hänelle kokemukset ovat huume, jota ilman ei haluta olla. Onko koettu "hauskuus" Raamatun lupaamaa iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä?
Nykyinen "uudistus" ja "hengestä juopuminen" ei ole uusi ilmiö - kuten eivät muutkaan liikkeen parissa esiintyvät ilmiöt. Aiemmin kristikunnan valtaosa sanoutui niistä selkeästi irti. Nyt kun karismaattinen liike on voinut vuosien ajan vahvistua ja rakentua saaden jalansijaa kaikissa herätysliikkeissä ja tunnustuksissa ilmiöiden saama arvostus on muuttunut. Sitä, mikä ennen oli selvästi sielullista ja sielunvihollisen aikaansaamaa eksytystä pidetään nyt "Pyhän Hengen" työnä.
Kristillisen seurakunnan varhaisvaiheissa esiintyi ns. montanismi, perustajansa Montanuksen mukaan nimensä saanut "uudistusliike". Montanus aloitti toimintansa n. vuonna 156 jKr. Hän saarnasi paluuta alkuseurakunnan uskoon ja sanoi uuden ajan koittaneen "Pyhän Hengen" toimiessa uudella tavalla. (Tietenkin hänen ja hänen alullepanemansa "herätyksen" kautta). Montanuksen opetuslapset puhuivat kielillä, paastosivat ja kokivat samoja ilmiöitä kuin nykyisessä "uudistuksessa" koetaan. Tärkeä osuus oli profetioilla. Montanuksen kaksi pääprofeettaa olivat naiset Priscilla ja Maximilla. Muitakin, erityisesti nais-profeettoja oli. Maximillan profetiat ennustivat tulevia tuhoja - ne eivät toteutuneet ja se saattoi liikkeen entistä kiusallisempaan asemaan muun kristillisyyden silmissä.
Lähempänä omaa aikaamme syntyi "shakers" nimellä tunnettu lahko. Nimensä he saivat käyttäytyessään siten kuin Kathryn Riss kuvaa omaa ja muiden "hengestä juopuneiden" käytöstä. Nykyisen "uudistuksen" johtajat puolustelevat ilmiöitä sillä, että niitä on esiintynyt ennenkin herätysten yhteydessä. On tuotu esille mm. Jonathan Edwards ja hänen aikanaan Amerikassa koettu herätys. Edwards ei kuitenkaan antanut tukeansa ilmiöille. 1700-luvun loppupuolella Englannista saapui shakers - lahkon jäseniä ja nämä sekä heidän amerikkalaiset seuraajansa toivat ilmiöt silloisiin herätyskokouksiin. Ne eivät saaneet jalansijaa valtakristillisyydessä.
Samoin 1900-luvun alun suuressa Walesin herätyksessä Walesin herätyksen "isä" Evan Roberts vastusti opetuksessaan nykyisenkaltaisia ilmiöitä. Niiden esiintyessä hän painotti ihmisen itsekontrollin, oman arvostelun ja ymmärryksen käytön merkitystä: "Kaikki yliluonnollisten asioiden ruumiillinen tietoisuus ja myös kohtuuton tietoisuus luonnollisista asioista olisi torjuttava, koska se kääntää ymmärryksen vaeltamasta hengen mukaan ja saattaa sen perustamaan ruumiillisille aistituntemuksille. Ruumis olisi pidettävä levollisena ja täydessä hallinnassa. Hillitöntä naurua tulisi välttää, samoin kaikkea "ryntäilyä", joka nostattaa ruumiillisen elämän mielen ja hengen hallintavallan tavoittamattomiin. Uskovien, jotka haluavat olla hengellisiä ja täysi-ikäisiä jumalallisessa elämässä, tulisi välttää liioittelua, kohtuuttomuutta ja äärimmäisyyttä kaikissa asioissa. 1.Kor.9:25: 'Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman...' Johtuen ihmisen ruumiillisen osan hallintavallasta ja yliluonnollisten kokemusten korostamisesta ruumiissa, ruumis alkaa toimittaa hengen tehtäviä. Se tuntee paineen, tuntee ristiriidan ja tulee siten aistimiskyvyksi hengen tilalle. Uskovat eivät havaitse, missä he tuntevat... Uskovien olisi opittava erottamaan ja tietämään, kuinka havaita hengen tuntemukset, jotka eivät ole tunneperäisiä (sielullisia) eivätkä ruumiillisia."
Hengen "uusi ilmoitus", "uusi viini", "uudistus", "paluu alkuseurakunnan pyhyyteen" yms. "uusi vaikutus" kristityissä ei siis ole uutta vaan yhtä vanha asia kuin kristillinen usko. Välinpitämättömyys Raamatun ja historian tuntemusta kohtaan saa aikaan, että ilmiöitä pidetään uutena ja nimenomaan omalle sukupolvelle tai ryhmälle tarkoitettuna erityisenä Jumalan voimana. Käsitys voi johtaa väärään hengelliseen ylpeyteen, tunteeseen erikoisasemasta ja lopulta se - kuten nähdään olevan laita hengessä juopumisen suhteen - saa ihmisen lankeamaan oman ruumiinsa tuntemuksiin ja järjettömään käyttäytymiseen, jota Raamattu ei tue. Eksytetyt kristityt uppoutuvat yhä syvemmälle ja haluavat yhä lisää "henkeä". Kun henki poistuu ihminen kokee olonsa tyhjäksi ja hedelmättömäksi. Seuraa uskonkriisi ja epäusko Jumalaa kohtaan kun usko on perustunut tuntemuksille ja kokemuksille eikä Jumalan Sanan iankaikkiselle totuudelle. Monet karismaattisessa "uudistuksessa" mukana olleet vilpittömät etsijät ovat jo joutuneet käymään läpi tätä kriisiä ja vielä monet joutuvat siihen.
Herätyksen johtajat sanovat Raamatun opettavan "hengessä juopumista". Yksi käytetyimpiä on Apostolien tekojen kuvaus Pyhän Hengen tulemuksesta ja sen näkyvistä vaikutuksista apostoleihin. Kun Pyhä Henki tuli maan päälle lupauksen mukaan näkyvä merkki oli apostolien rohkea esiintulo ja evankeliumin julistus. Jumalan tahdosta apostolit puhuivat vierailla (maailmassa puhutuilla) kielillä, joita he luonnostaan eivät osanneet eivätkä olleet opiskelleet (Apt.2:8-12).
Läsnä olleet, näitä kieliä äidinkielenään puhuvat, hämmästyivät kun kuulivat apostolien puhuvan omalla kielellään "Jumalan suuria tekoja" (j.11). Kuten aina, pilkkaajia oli joukossa: "Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: 'He ovat täynnä makeata viiniä'."
Missään kohden ei sanota, että apostolit olisivat käyttäytyneet kuten juopuneet tai soperrelleet kuten nykyisin opetetaan asiaan kuuluvan. He eivät huutaneet tai melunneet, eivät kaatuilleet eivätkä päästelleet suustaan merkillisiä eläin- tai muita ääniä. He puhuivat "Jumalan suuria tekoja" selvästi ja arvokkaasti, he julistivat evankeliumia.
Koska Jumala on tarkoittanut evankeliumin kaikille ihmisille kaikessa maailmassa, ei vain juutalaisille, niin Hän osoitti sen heti alussa saattaen apostolit puhumaan vieraita kieliä selvästi ja arvokkaasti. Osa kuulijoista hämmästyivät ja kun eivät muuta selitystä keksineet eivätkä puhetta ymmärtäneet niin ryhtyivät pilkkaamaan. Tämän johdosta Pietari astui esiin ja selvästi (ei sopertelemalla) sanoi mistä on kysymys (j.14-15).
Oikein luettuna tämä raamatunkohta ei vain tee tyhjäksi uudistuksen johtajien väitteitä vaan se todistaa heidät opettajiksi, jotka "vääntävät kieroon" Jumalan ilmoitusta.
Seuraavassa esimerkki kuinka he opettavat tästä Raamatun paikasta: "Tämä oli puhdasta Pyhän Hengen vuosikertaviiniä. Kaikkialla ihmiset seisoivat, istuivat tai makasivat lattialla. Se näytti enemmän sekasorrolta (pandemonium) kuin seurakunnan kokoukselta... Pyhä Henki teki jotakin erilaista... Kun Pyhän Hengen tuli lankesi helluntaina... (he) eivät vain alkaneet puhua toisilla kielillä vaan ilmeisesti kokivat fyysisiä ilmiöitä. Paikalla olevat epäilijät sanoivat heidän olevan juovuksissa... Tästä voimme varmasti tehdä sen johtopäätöksen, että he horjuivat, nauroivat, tanssivat, huitoivat ja lauloivat. Toisin sanoen heillä oli hauskaa Herran kanssa, joka juuri oli antanut heille mahtavan kokemuksen."
Kuten esimerkki selvästi kuvaa uudistuksen opettajat lukevat Raamatun tekstiin aivan muuta mitä siellä oikeasti sanotaan. Raamattua vähemmän tuntevat kristityt saadaan mielikuvien kautta muodostamaan käsitys, jota Raamattu ei tue mutta joka helposti omaksutaan tunneperäisesti latautuneessa kokoustilanteessa.
Raamatun mukainen tarkoitus tapahtumalle menee vielä syvemmälle. UT:n ilmoituksen pohja on VT:ssa. Paitsi, että Jumala halusi osoittaa evankeliumin kuuluvan kaikille kansoille Hän kertoi Israelia koskevan profetian täyttymisestä. Kuulijoiden joukossa oleville juutalaisille Pietarin profeetta Jooelin tekstin lainaus puhui selvää kieltä. Jooelin profetia kertoo Israelia kohtaavasta tuomiosta ja pelastuksesta viimeisinä aikoina. Tähän liittyen Pietari vetosi: Antakaa pelastaa itsenne ennen kuin Herran peljättävä päivä koittaa.
Juutalaisille oli selvää, että Pietari viittasi viimeisten päivien nyt koittaneen. Juutalaisessa vanhatestamentillisessa perinteessä viimeiset ajat on ajanjakso, jonka kuluessa Israel tuomitaan, seulotaan ja pelastetaan. Kuka ihminen haluaisikaan ajatella lopun kerran koittavan? Eivät myöskään apostolien pilkkaajat.
1.Kor 14:21 Paavali viittaa samaan asiaan: "Laissa on kirjoitettuna: Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra." Paavali lainaa profeetta Jesajan sanoja. Juutalaisilla oli yleinen tapa lainata osa jostakin VT:n kokonaisuudesta puheeseensa. Kuulijat ymmärsivät yhdistää ko. lainauksen kokonaisuuteen. VT:n profeetta Jesaja (luku 28) ilmoittaa Israelia ja sen johtajia, profeettoja, kohtaavan tuomion. Luku ymmärretään kuvauksena viimeisistä ajoista. Profeetta tuomitsee kansansa julistajien hengellisen luopumuksen kuvaten sitä juopumisena: "Väkijuomasta horjuu pappi ja profeetta; he ovat sekaisin viinistä, hoipertelevat väkijuomasta. He horjuvat näyissä, huojuvat tuomioissa" (j. 7).
"Hengestä juopuminen" ei ollut tuntematon ilmiö apostolien aikana. Se on aina tunnettu pakana- ja mysteeriuskonnoissa shamanismia myöten. Itsekontrollin menetys, vieraan voiman valtaan joutuminen tarkoituksella päästä yhteyteen henkimaailman kanssa on niiden keskeinen pyrkimys. Juopuneen kaltainen tila on aina ollut osa epäjumalanpalvelusta. Tämän tuntien Paavali varoittaakin: "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä."
Hengellä täyttyminen on vastakohta juopumiselle. On sama onko kyseessä alkoholin aiheuttama tila tai sielullinen kokemus. Mikä on tärkeätä on se, että kummassakin tapauksessa ihminen käyttäytyy mielettömän tavalla ja siitä Paavali varoittaa, " Älkää sen tähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on."
"Hengestä juopumisen" kannattajat selittävät Paavalin tarkoittavan ettei meidän tule juopua alkoholista vaan hengestä. Tämä on kestämätön selitys sillä Raamattu sanoo selvästi itsekontrollin, -hillinnän ja oikean hienotunteisuuden sekä nöyryyden olevan osoitusta Hengen täyteydestä.
VT ja UT ovat yksiselitteisiä viitatessaan juopumukseen (so. itsekontrollin menettämiseen). Se on aina kielteistä ja toisinaan Jumalan tuomion alla olemista. Profeetta kuvaa kuinka Jumala tuomitsee hengellisen sokeuden: "Hämmästykää ja ihmetelkää, tuijottakaa sokeiksi itsenne ja sokeiksi jääkää! He ovat juovuksissa, vaikkeivät viinistä, hoipertelevat, vaikkeivät väkijuomasta. Sillä Herra on vuodattanut teidän päällenne raskaan unen hengen ja sulkenut teidän silmänne - profeettanne, ja peittänyt teidän päänne - näkijänne. Niin on kaikki ilmoitus teille niin kuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: 'Lue tämä', niin hän vastaa: 'En voi, sillä se on lukittu'..." Jes. 29:9-11.
Juopumus Raamatussa tarkoittaa aina Jumalan Sanasta luopumisen tilaa. Nykyisen "herätyksen" johdossa olevat ja siitä opettavat ovat usein sanoissaan vähentämässä Jumalan Sanan arvovaltaa ja sen sijaan ja rinnalle nostamassa "hengen uutta ilmoitusta".
Tuntien aikansa epäjumalanpalvontamenot Paavali korostaa kuinka uskovien tulee käytökselläänkin erota sellaisesta: "Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu: vanhat miehet olkoot raittiit, arvokkaat, siveät ja uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveet; niin myös vanhat naiset... Nuorempia miehiä samoin kehota... Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta ja puheesi tervettä ja moitteetonta..." Tiitus 2:1-8.
Raamatussamme sana "siveä" tulee kreikan sanasta sophron, joka tarkoittaa selväjärkistä, ymmärryksen mukaista tervettä itsekontrollia. 1.Tess.5:6-8: "...valvokaamme ja olkaamme raittiit. Sillä ne jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat. Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit..."

Juhani Aitomaa

Tämän artikkelin täydellisenä alaviittein varustettuna saa tilaamalla:
Kristityn Foorumi

Ei kommentteja: