lauantai 6. joulukuuta 2008

Kysymys

Tulivatko opetuslapset uskoon
Jeesuksen seurassa?
Käykö se ilmi Raamatussa?
Kastettiinko heidät?
Käykö se ilmi?
Vai tulivatko he uskoon vasta helluntaina,
yläsalissa, kun saivat Pyhän Hengen;
toisen puolustajan?

Voitto Ramu vastaa:

Opetuslasten kasteesta toteasin, että siitä ei kerrotta mitään Raamatusssa- ei sen enempää Johanneksen kasteesta kuin Kristillisestä kasteestakaan..

On kuitenkin perusteltua oletaa, että opetuslapset kastettiin Kristillisellä kasteella, vaikka sitä ei mainita.

Kastettiinko heidät Johanneksen kastella; siitä voi olla monta mielipidettä, kuin myöskin siitä erosiko Johanneksen kaste, siitä kasteesta jolla Jeesus kastoi toisaalla.
On syytä olettee,(vaika sitäkään ei mainita) että opetuslapset tulivat kastetuiksi silä kasteella Jolla Jeesus kastoi (se on ; oeptuslapset itse kastoivat) samaan aikaan toisaalla kuin Johannes:


Jh 3: 22. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
(tässä ei muuten manita että siellä olisi ollut paljon vettä)

23. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.

Jh 4:1.Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
2. - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

Huomattavaa on että tuosta Jeesusken suorittamasta kasteesta mainitaan, että JEESUS TEKI OPETUSLAPSEKSI kastamalla.

Tuollaista ei mainita Johanneksen kasteessa.

Ehkä aisaa valaisee seuraava Johanneksen puhenevuoro:

25. Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta.

26. Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän KASTAA , ja kaikki menevät hänen tykönsä".

27. Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
28. Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
29. Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
30. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
31. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
32. Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.

33. Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.

34. Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.


(TUOSTA JAKEESTA VOISI TEHDÄ SEN olettamuksen, että Jeesusken suorottamasta kasteesta olisi saatu Pyhä Henki.)

35. Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."


(kuten aluksi tuomani raamtunkohta osoittaa KAIKKI niistä yhdestätoista eivät uskoneet VIELÄ silloinkaan kun Jeesus opettii ylös taivaasee.
(eikä myöskään Jeesuksen veljet lhan mukaan uskoneet häneen.
"Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet."


1. Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
2. - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -"

Noin pitkälti asiasta.

KAIKKIAANKIN on syytä ottaa huomioon, se, että Uudesta liitosta ei vielä tuolloin ollut kyse vaan Uuden liiton voidaan katsoa alkaneen lopullisesti vasta eka helluntaina.

Hellevi totesi:

"Helluntaipäivänä he saivat Toisen puolustajan/Pyhän Hengen, syntyivätkö he silloin vasta uudesti? "

ramu toteaa,

että Kristillistä kastetta opetuslapset EIVÄT voineet saada ennen tuota eka helluntaita.
Siitäkään ei ole mainintaa, että opetuslapset olis kastettu tuona eka helluntaina, mutta on perusteltua olettaa, että opetusllapset olisivat kastaneet toisensa tuolloin,- ilman kristillistä kastetta he eivät ole voineet jäädä.

Joka tapauksessa mainitaan, että "Pyhä Hneki ei ollut vielä tullut":

J 7:38. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä HENKI EI OLLUT VIELÄ TULLUT , koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu."

( toki PH annettiin jo VLn aikana yksittäsille ihmisille tiettyä tehtävää vartan -vrt kirjoitus: "Pyhä Hneki Raamatussa").


Jeesuksen maanpäälisen vaelluksen asika sekä aika ennen eka helluntaita oli aikaa jolloin ei vielä ollut toteutunut se mitä Jesajan kautta ilmoitetaan:


Jes 36:
25. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

HISTORIALLINEN VAIHE ON SIIS OTETTAVA HUOMIOON.

Huomattavaa on, että:
Kkikki opetuslapset eivät uskoneet Jeesukseen edes vielä silloin kun Jeesus otettiin taivaaseen;


16. Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17. Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta MUUTAMAT EPÄILIVÄT.

Tämä viittaa siihen ,että ULn Jeesuksen uskovaksi tultiin vasta eka helluntain PHn vuodatuksen ja Kristillisen kasteen yhteydessä.
Tämä siksi, että Jeesusken uskominen on mahdotonta ilman Pyhää Henkeä.

Lienee niin, että Raamatun tarkoittama USKO Jeesukseen ja järjellä TOTENA PITÄMINEN on kaksi eri asiaa.

USKO Jeesukseen tulee tulee pitää sisällään sen ,että uskotaan Jeesukseen MESSIAANA joka ottaa pois maailman synnit. Vasta silloin kyse on Kristillisetä uskosta.

Pelkkä järjellinen totenapitäminen , että Jeesus niminen on ollut maanpäällä ei siis riitä.

Pelkkä usko siihen, että Jeesus on Jumalan poika , ei siis RIITÄ , sen nimittäin saatanakin uskoo:

"24. sanoen: "Mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, Jeesus Nasaretilainen? Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä JUMALAN PYHÄ."

Merkillepantavaa on että Pietari lausuu opetuslapsilla olleen sanamlaisen uskon
kuin tuolla riivaajahengellä:

68. Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69. ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet JUMALAN PYHÄ"


Tuo on tulkittu samaksi kuin samaksi kuin "Jumalan Poika" sillä opetuslapset lasuivat myöskin toisaalla:
"Niin venheessä-olijat kumarsivat häntä ja sanoivat: "Totisesti sinä olet Jumalan Poika".

Toisaalla selvästi opetuslapset tunnustivat:;

"Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika"."

Myöskin Martta tunnusti:

"Hän sanoi hänelle: "Uskon, Herra; minä uskon, että sinä olet Kristus, Jumalan Poika, se, joka oli tuleva maailmaan".'


Mutta jotakin puuttui: Puuttui Pyhä Henki, joka ei ollut vielä tullut.

Vasta KASTE ja siinä tapahtuva uudestisyntyminen kasteessa saatava Pyhä Henki tekee USKOSTA pelastavan uskon.

Kiistämätön toisiasia on, että ilman uudestisyntymistä ei KUKAAN voi päästä taivaaseen, - ei edes ihmiskuunnnan enemmistä- LAPSET.
Tämä siksi, että ennen sitä ihminen on VAIN lihasta - eli miehen tahdosta-syntynyt ja KAIKKI lihasta syntynyt tulee tomuksi jälleen, eikä mikään lihasta syntynyt voi periä Jumalan valtakuntaa.

Uudestisytymisessä tapahtuu Hengestä syntyminen kuten Jeesus ilmoittaa. Ja uudestisyntyminen tapahtuu Jeesuksen ilmoituksen mukaan :VEDESTÄ ja HENGESTÄ:

Jh 3:3" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.""

Ongelmana tässä on se, että lukuisat tahot opettavat, että UUDESTISYTYMINEN on yhtä kuin kääntymys ja mielenmuutos, jolloinka uudestisyntyminen meilletään tapahtuvaksi tuossa kokemuksellisessa mielenmuutoksessa, eli kääntymyksessä.

Tuollainen opetus merkitsee yksinkertaisesti sitä, että suuri osa (erään tutkimuksen mukaan 1/3) uskovista EI OLE KOSKAAN UUDESTISYNTYNYT, koska he ovat uskoneent Jeesukseen pienestä pitäen, eikä heillä siksi ole olemassa mitään mielenmuutosta, kääntymystä.

Mistä Jeesukseen uskovan pitää kääntyy ja mihin, ja mikä mieli titää muuttua toiseksi, jotta olisi tuon opin mukaan uudestisyntynyt.?

KUN 2/3 uskovista on kokenut tuollaisen tuhlaajapojan tieltä palaamisen yhteydessä koettavat mielenmuutoksen, niin nuo edellyttävät, että KAIKILLA pitää olla samanlainen tuhalapojan tieltä palaaminne ja mielemuutos.'

Jumalan tarkoitus EI VARMASTI ole, että jokaisen pitä lähteä tuhlaajapojaksi tullakseen sieltä palatessa "virallisella tavalla uskoon" ja kokea mielenmuutos, joka mielenmuutos on virhellisesti tulkittu olevan yhtä kuin uudestisytyminen.
Vaan Jumalan tarkoitus on varmasti se, että lapset uskovat Jeesukueen pienestä pitäen, eivätkä lähde koskaan tuhlaajapojaksi , pois Isän kotoa. Eikä kukaan heitä viettele sieltä pois..

Ut ei missään yhdistä mielenmuutosta ja uudestisyntymistä samaksi asiaksi.

"Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä (mikros- hyvin peini lapsi), jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa..."

"1Jh 2:13. Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, NUORUKAISET, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, LAPSUKAISET, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.

On siis mahdollista että "mikros"- hyvin pienet lapset uskovat Jeesuseen ja kuten Johannes nuorukaisten lisäksi mainitsee "lapsukaiset" joitaka uskovat ja ovat oppineet tuntemaan Isän.


Eli, lyhyesti:
USKO Jeesukseen ilman kristillisessä kasteessa saatavaa Pyhää Henkeä ja uudestisyntymistä, ei ole pelastava usko-

vaan kysessä on samanlainen Hengetön "totena pitävä"- "tieto" - järjenpäätelmä, kuin mitä riivaajahengillä oli:

"Oletko tullut meitä tuhoamaan? Minä tunnen sinut, kuka olet, sinä Jumalan Pyhä."

Saatana ei koskaan tunnusta, että Raamatun ilmoittama Jeesus on MESSIAS,- syntien sovittaja.

Eikä saatana ole kastettu Kristillisellä kasteella jossa tapahtuu Jumalan toimesta tosi paljon (vrt monesti julkaistu luettelo:Mitä kasteessa tapahtuu")

"Joka uskoo ja kastetaan" tai

"joka uskoo ja on kastettu" tai:

"Joka uskoo kastettuna"


miten asia sitten halutaan ilmaistakin kertoo, että
pitää OLLA MOLEMMAT jotta pelastuisi¨:

"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

PELKKÄ KASTE ei siis riitä : " mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.."

Tuo lauseen loppuosa ei kumoa kasteen välttämättömyyttä, vaan koristaa siät ,että palkkä kaste ei riitä.


Merkillepatavaa on se, että tuossa jakeessa pelastumisen ehtoja mainitessa EI mainita mitään UUDESTISYNTYMISESTÄ.

Vaikka Jeesus toisaalla ilmoittaa, että uudestisyntyminen on välttämätöntä pelastumiselle.

Miksi näin?

Siksi, että toisaalla Raamatussa mainitaan mitä kaikkea kasteessa Jumala tekee ja lahjoittaa kastettavalla, ja yksi asia on UUDESTISYNTYMINEN, jonka Jeesus myös ilmoittaa Kristillisessä kasteessa tapahtuvan.

Kaikkiaankin jotta uudestisyntymsien ymmärtäsi mitä se on , niin tulee ymmärtää mitä tapahtu Aadamin syntiinlankeemuksessa ja mikä oli sen seuraus ja vaikutus JOKAISELLE IHMISELLE-

se, että jokainen ihminen syntyy aadamin lankeemusen alaiseksi ja kadotustuomion alaseksi (se on perisynti)kuten Raamattu lukuisasti mainitsee:

"Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas!"

"46. Jos he tekevät syntiä sinua vastaan -- sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee -- ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi vihollismaahan, kaukaiseen tai läheiseen,"

"Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?"

"2. Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
3. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään."


"Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."

Ihminen syntyy maailmaan siis syntinlangenneeseen TILAAN ja on siksi kadotustuomion alainne .

SENTÄHDEN Jumala on säätänyt UUDESTISYNTYMISEN, jotta ihmisen vapautuisi tuosta synnin lihasta alaiseksi syntymisestä.

Pitää syntyä uudesti Jumalan Hengestä, ja tämä voi raamatun mukaan tapahtua VAIn kristillisessä kasteessa.


(tuosta Aadamin ja siitä vapautumisesta pitäsi kirjoittaa laajemmin, asia tulisi selväksi, mutta tässä vain muutamia mainintoja pohdittavaksi-- ei näitä- eikä muitakaan voi kenellekään toinen istuttaa. kyllä ne pitää ITSE kunkin omakohtaisesti oivaltaa, jotta asia selviäsi.)

Ei kommentteja: