lauantai 6. joulukuuta 2008

Pedon merkki: Voitto Ramu

2. Jumalan merkki.


Jes 7: 11. "Pyydä itsellesi merkki Herralta, Jumalaltasi, pyydä alhaalta
syvyydestä taikka ylhäältä korkeudesta".

12. Mutta Aahas vastasi: "En pyydä enkä kiusaa Herraa".

13. Siihen hän lausui: "Kuulkaa, te Daavidin suku, eikö se riitä, että te
ihmiset väsytätte, kun vielä minun Jumalanikin itseenne väsytätte?

14. Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee
raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.


Jumalan merkki on neitseestä syntynyt Kristus - lihaksi tullut Sana.


3. Kristus on merkki.


Lk 2:11-12. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus,
Herra, Daavidin kaupungissa.

12.Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä
makaamassa."



Lk 2:34. Ja Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidilleen: "Katso,
tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja
merkiksi, jota vastaan sanotaan.



Lk 11:30. Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen
Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle.



Mt 16:4. Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta
sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki." Ja hän jätti heidät ja
meni pois.

Neitseestä syntynyt, kuollut ja ylösnoussut Vapahtaja on merkki;
pelastukseksi jokaiselle joka uskoo Häneen.


4. Veren merkki.

2 Ms 12:13. Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa
olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä
rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.

Tässä oli silmin nähtävä merkki esikuvallisena.

Veri ei siis antanut suojaa vihollista vastaan, vaan suojan Jumalan vihaa
vastaan.

Se mikä tapahtui Egyptissä oli myöskin esikuvallista. Kun Jumalan viha käy
yli kaiken maan niin veri on merkki ja suoja ettei vitsaukset satu Jumalan
merkitsemiin 144-valittuun (Ilm 7:3), eikä Karitsan morsiameen, joka on
tuossa vaiheessa otettu suojaan verellä merkittyyn "kammioon" hääaterialle.


Tästä vaiheesta Jesaja kertoo selkeästä:

Jes 26:19-21. Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat
ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun
kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

20. Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen,
kunnes viha on ohitse mennyt.

21. Sillä katso, Herra lähtee asuinsijastaan kostamaan maan asukkaille
heidän pahat tekonsa, ja maa paljastaa verivelkansa eikä surmattujansa enää
peitä."


Myöskin Ilm 18:4 kertoo tuosta seurakunnan tempauksesta suojaan Jumalan
vihalta.

Tuon vihansa alta Jumalan pelastaa Poikansa morsiamen. Tuosta vihasta
pelastamisesta mainitsee myös Rm 5:9 , 1 Ts 1:10 ja 2 Ts 5:9.


5.Pelastuksen merkki


Filip 1:27-29. Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti,
että minä, tulinpa sitten teidän tykönne ja näin teidät tai olin tulematta,
saan kuulla teistä, että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä
taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta,

28.vastustajia missään kohden säikähtämättä; ja se on heille kadotuksen,
mutta teille pelastuksen merkki, merkki Jumalalta.


Jumala tuntee omansa; siitä Hengestä, jonka Hän on omilleen antanut.
Sinetti on merkki omistusoikeudesta (Ef 1:14). Jumala vaikuttaa
merkitsemässään ihmisessä tahtomisen ja tekemisen.

Ne taasen jotka eivät evankeliumin sanaa, - totuutta, usko, ( vaan uskovat
valheen) se näkyy heidän tahtomisessa ja tekemisessä, eli hedelmässä ja se
on heille kadotuksen merkki. Tänäkin päivänä jokaisessa ihmisessä näkyy joko
pelastuksen taikka kadotuksen merkki,- hedelmästä puu tunnetaan.


6. Merkki voittaneissa.

Ilm 2:17. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.
Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen
kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu
kuin sen saaja.'


Ilm 3: 12. Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä
hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen

1. Jumalani nimen ja

2. Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas
taivaasta minun Jumalani tyköä, ja

3. oman uuden nimeni.

Aika paljon tuota tekstiä on jos kyse on silmin luettavasta tekstistä.

7. Liiton merkki.

1 Ms 9:11-13. 11.Minä teen liiton teidän kanssanne: ei koskaan enää pidä
kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella, eikä vedenpaisumus koskaan
enää maata turmele."

12. Ja Jumala sanoi: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä ikuisiksi
ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka
teidän luonanne ovat:

13.minä panen kaareni pilviin, ja se on oleva liiton merkkinä minun ja maan
välillä.


Tämän liiton merkki on näkyvä kosminen merkki. Huomaa myöskin
vertauskuvallisuus, vesi ja auringon valo on tuon merkin synnyssä
osapuolina. Vesi pelasti toiset ja hukutti toiset.

"Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka
loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka
loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa" (2 Kr 4:6)


1 Ms 17:10,13. 10.Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi
kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne.

13. Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin
minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.


Rm 4:11. Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden
sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi
kaikkien isä, jotka ympärileikkaa-mattomina uskovat, niin että vanhurskaus
heillekin luettaisiin;


Näkyvä lihaan tehty merkki muuttui ihmisen henkeen tehtäväksi,
näkymättömäksi Hengen merkiksi; Pyhän Hengen sinetiksi. Fyysinen merkki
vaihtui uskosta vanhurskaaksi tulemiseen.

Ei kommentteja: