Mitä mieltä täällä ollaan kultahipuista?
Onko joku oikein niitä nähnyt omilla silmillään?
Missäs kohtaa Raamatussa puhutaan kultahipuista?
Mitä hyötyä niistä on, ja miten ne mukamas
kirkastaa Kristusta?
Mitäs tähän sanotte, kun Pirkko Jalovaara hakee
täältä niitä "hultahippuvuoimia":
Täältä Pirkko Jalovaraa hakee voimia, oman puheensa ja kirjoitustensa mukaan. Tutkikaa itse.
Mies Synagogassaan
Nigerian ihmeidentekijä T.B.Joshua toivoo Nigeriasta uutta Jerusalemia.
Katolinen Rooma on julistanut olevansa ”uusi Jerusalem”. Toronton herätyksen puolesta puhujat ovat pitäneet Torontoa ”uutena Jerusalemina”, josta lopun aikana lähtee Herran Sana. Nyt tuota asemaa sovitetaan Nigeriaan. ”Mitä tapahtuu tänään täällä synagogassa, on tarpeeksi tekemään Nigeriasta Mekkaa tai Jerusalemia kuuluisemman. Ihmeet ja merkit, jotka Jumala täällä tekee, voivat tehdä Nigerian maailman suurimmaksi pyhäksi maaksi ja turistikohteeksi”. Näin sanoo saarnaaja, ihmeiden tekijä, T.B.Joshua. Jos Joshuaan on uskominen niin kristillisen uskon tehtävä nykyajassa on luoda turismia. Toki on sanottava, että karismaattisen liikkeen suhteen se pitääkin paikkansa ihmisten velloessa milloin mihinkin ”ihmetilaisuuteen”.
Ne, jotka ovat asettaneet ns. ”ihmeet ja merkit” aidon uskon ensisijaisiksi merkeiksi Sanan opetuksen sijaan sanovat, että Jeesushan sanoi seuraajiensa tulevan tekemään suurempia ihmeitä kuin Hän. Tällä yhdellä raamatunpaikalla oikeutetaan kaikenlainen toiminta.
”Parantajat”, ”profeetat” ja ”ihmeidentekijät” ovat suosiossa. Monet uskovat, että aina kun jotakin yliluonnollista tai siltä vaikuttavaa tapahtuu, se on Jumalasta. Kun julistaja, mies tai nainen, puhuu Jeesuksesta ja esiintyy kristillisissä kulisseissa, sitä pidetään aidon kristillisyyden merkkinä. Raamattu kuitenkin painottaa, että kaikki pitää koetella vertaamalla sitä Sanaan. Yliluonnollinen ei ole todiste, vaan onko toiminta ja siihen liittyvä opetus sopusoinnussa Jumalan Sanan kanssa.
Monet kristilliset viestimet kertovat Nigeriassa käynnissä olevasta ”suuresta Jumalan toiminnasta”.
Valtavat ihmisjoukot tulevat suurkokouksiin ja parantumisten sanotaan olevan tavallisia. Nigerian suurimpaan kristilliseen liikkeeseen, “Redeemed Christian Church of God”, kuuluu n. 3 milj. jäsentä. Maan sanotaan olevan 45%:sti kristitty. Väestö jakaantuu pääasiassa muslimeihin ja kristittyihin. Jännitteet purkautuvat välillä väkivaltaisesti.
Osa nigerialaisista kristityistä ovat kuitenkin huolissaan ”herätyksestä”. Monia seurakuntia pidetään opillisesti epäilyttävinä. Useat pastorit ovat ottaneet oppia amerikkalaisesta mallista, jossa julistajat ovat palvottuja sankareita. Menestysteologia valtaa alaa ja monet julistajat ovat mukana liikkeessä saaden siitä myös henkilökohtaista hyötyä. David Oyedepo johtaa ”Winner’s Chapel” seurakuntaa: ”Jos herätys jää hyppimiseen, taputtamiseen ja kielillä puhumiseen olemme haaskanneet Jumalan armon”.
Kristillisessä kentässä maa on huomattu myös suurevankelista Reinnhard Bonnken suurkokouksista. Bonnken massakokoukset herättävät ristiriitaisia tunteita. Hän sanoi koko Nigerian olevan matkalla taivaaseen ja piti Pyhän Hengen läsnäolon merkkinä, kun suuri ihmisjoukko puhui kielillä. Paikallinen raamattuseuran työntekijä arvosteli Bonnken opetusta sanoen, että myös okkultistit ja maailman muiden uskontojen seuraajat puhuvat kielillä, eikä yleinen kielillä puhuminen (ilman selitystä) ole yksinään merkki Pyhän Hengen läsnäolosta. Karismaattisessa liikkeessä on vallalla opetus, jonka mukaan kielilläpuhuminen on aina merkki Pyhän Hengen läsnäolosta, tai Pyhän Hengen kasteesta. Kuitenkin käytäntö ja Raamattu osoittaa toisin. Raamatussa kielilläpuhumisella on oma, helluntaipäivään liittyvä merkityksensä ja se asettaa selvät rajat kielilläpuhumiselle, eikä korosta sitä.
T.B.Joshua johtaa Lagosissa sijaitsevaa seurakuntaansa nimeltä ”The Synagogue, Church of All Nations” (synagoga, kaikkien kansojen kirkko t. seurakunta).
Joshuan toimintaa eivät kaikki nigerialaiset kristityt hyväksy. Helluntailiikkeeseen kuuluva pastori Chris Okotie on lausunut Joshuan olevan epäilyttävä ja harjoittavan shamanismia kristillisin termein. Okotie kuvasi Joshuaa okkultistiksi. Toinen seurakunta, ”House on the Rock”, on antanut lausunnon: ”…emme usko Joshuan toiminnan perustuvan Jumalan sääntöihin ja olemme täysin sitä mieltä, että hän ei ole Jumalan mies”. Kun eräs toinen helluntaipastori, Chris Oyakhilome, kävi Joshuan seurakunnassa ja esitti Joshuasta kiittäviä lausuntoja, Okotie arvosteli häntä kovin sanoin.
Nigerialainen Matthew Ashimolowo, pastori ja tv-saarnaaja. johtaa Euroopan suurinta seurakuntaa Lontoosta käsin. Ashimolowo puuttui kahden pastorin väittelyyn vaatien näitä lopettamaan julkisen kiistansa. Ashimolowokin tosin arvosteli Oyakhilomea siitä, että tämä kävi Joshuan kirkossa. Ashimolowin mukaan Joshua ei puhu Jeesuksesta Kristuksesta Pelastajanaan ja Vapahtajanaan, hän ei puhu synnistä, helvetin ja taivaan todellisuudesta, eikä pelastuksesta yksin armon kautta: ”Tosiasiassa Raamattu varoittaa sellaisista ihmisistä, jotka esiintyvät valon enkeleinä, mutta ovat väärän palvelijoita”. Ashimolowon mukaan: ”Nigerian kristityillä on profeetallinen tehtävä. Jumala on antanut meille sanan, että meidän saarnaajamme menevät ja ravistelevat maailmaa”.
Prof. Tom Gouws varoitti Etelä-Afrikassa, Johannesburgissa ilmestyvässä ”Beeld” lehdessä Joshuasta ja osoitti tämän opetuksen olevan samankaltaista, kuin Benny Hinnin, Rick Joynerin, ym. äärikarismaattisten julistajien.
T.B.Joshua lähestyy 40-vuoden ikää ja on naimisissa oleva “profeetta” ja “parantaja”. Monet karismaattiset (toronto, pensacola, ym. herätykset) kristityt maailman eri puolilta vierailevat hänen kokouksissaan. Myös suomalaisia on käynyt paikalla. Joshuan toimintaa mainostaa ympäri maailmaa leviävä video, jossa hänen kauttaan tapahtuvia ihmeitä kuvataan. Seurakuntaan kuuluu n. 100000 jäsentä.
Joshuaa kuvataan usein sanoin ”mies synagogassa” ja ”Jumalan mies”. Hänen seurakuntansa nimessä esiintyvät maininnat ”synagoga” ja ”kaikkien kansojen kirkko”. Synagoga on juutalainen sana tarkoittaen israelilaisten pyhää kokoontumista, kokouspaikkaa. Jälkimmäinen nimitys taas lienee otettu Mar.11:17 jakeesta, jossa Jeesus kutsuu Jerusalemin temppeliä kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. Miksi nigerialaisen (sen kummemmin kuin suomalaisenkaan) pakanaseurakunnan nimessä tulisi esiintyä puhtaasti juutalaiseen taustaan kuuluva nimitys? Asiaan liittynee Joshuan pyrkimys esiintyä raamatullisena ja Kristuksen seuraajana. Olihan Jeesuskin usein synagogassa.
Joshuan synagogaan kuljetaan kolmen sisäänkäynnin kautta. Niitä kutsutaan porteiksi. Ensimmäisen portin kautta tullaan paikkaan, jossa seinään on asennettu hanoja. Hanat on yhdistetty paikalliseen vesijohtoverkkoon. Kun ”mies synagogassa” siunaa ja pyhittää veden siitä tulee ”Kristuksen verta”. Tämä muistuttaa roomalaiskatolisesta messusta, jossa papilla on valta muuttaa viini Jeesuksen vereksi. Videolla, jonka tuottaja on Joshuan seurakunta, hän siunaa veden koskettaen kahtatoista hanaa ja julistaa niiden kautta vuotavan veden ”Jeesuksen vereksi”. Seurakunta tungeksii hanojen luo juomaan, loiskuttelemaan ja jotkut ottavat suihkun ”Jeesuksen veressä”. Joutuessaan kosketukseen veden kanssa toiset ihmiset alkavat vapista ja kaatuvat lattialle. Eräät, yleensä naiset, saattavat oksentaa ja jopa virtsata alleen. Ihmisillä näyttää olevan tuskia vatsan alaosassa ja toiset pitelevät sukuelimiään. Siunatun veden sanotaan saavan aikaan ihmeitä. Joshua sanoo: ”Mihin tahansa Jumalan mies koskee se on siunattu… se (vesi) on Jeesuksen veri”.
Tämä on Jeesuksen uhria edestämme rienaavaa käytöstä, eikä sitä voida mitenkään puolustella Raamatun Sanalla. Joshuan seurakunta tekee Raamatun sovitukseen liittyvästä asiasta taikauskoisen kokemuksen. Käytäntö kuuluu magiaan ja pakanuuteen, ei kristillisyyteen. Kristuksen veri vuodatettiin edestämme Isä Jumalalle sovituksen merkiksi, kun Herra kärsi syntiemme tähden. Kuka tahansa Suomessa propagoi tämänkaltaista seurakuntaa ja toimintaa, tekee siinä suuren virheen! Kuitenkin näitäkin videoita katsellaan suomalaisen seurakuntaväen keskuudessa ja Joshuaa mainostetaan Jumalan miehenä.
Joshuan sanotaan parantavan HIV/AIDS potilaita, syöpää, sokeutta ja karkottavan pahoja henkiä. Myös raajoja ja lihaskudosta kasvaa.
Joshuan ihmekokoukset pidetään kaksi kertaa viikossa. ”Jumalan mies” ilmestyy paikalle varsin epäsäännöllisesti, ”kuten Pyhä Henki johtaa”. Hän tulee kokoukseen mihin aikaan tahansa klo 10-18 välillä. Kokous voi kestää pitkälle yöhön. Odottaessaan tuntikausia suurta miestä kokousväki kuulee todistuksia ja sille esitellään parantumisihmeitä. Seurakunnassa on monia tv-vastaanottimia, joista menoa saa seurata. Kokoukset videoidaan ja nauhat arkistoidaan.
Joshua, kuten ihmeparantajat yleensä, valikoi parannettavansa. Rygbyn pelaaja Wium Basson tuli Joshuan kokoukseen parantuakseen maksasyövästä. Joshua ei ottanut häntä rukoiltavaksi. Wiumin kuoleman jälkeen Joshua otti yhteyttä tämän äitiin sanoen olleensa yhteydessä kuolleeseen poikaan. Joshua sanoi äidille Wiumin lähettäneen terveisiä ja olevan onnellinen. Kuolleisiin yhteyden ottaminen on Raamatussa kielletty, koska se johtaa yhteyteen petollisten henkien kanssa.
Parantamisen väärä korostaminen käy ilmi Joshuan synagogan kirjoituksista. Niiden mukaan kristillisyys syntyi ja sitä alettiin julistaa, kun Pietari paransi ramman temppelin ”Kauniin Portin” edessä. Seurakunta syntyi sen pohjalle, kun parantumisia alkoi tapahtua Jeesuksen poistumisen jälkeen. Jos ihmisiä halutaan saada uskoon tarvitaan ihmeitä.
Raamattu ei opeta näin. Uskoontulo edellyttää oman syntisen minän kohtaamista ja syntien tunnustamista Jumalan edessä. Synti erottaa Jumalasta, ei sairaus. Jeesus itse korostaa useassa kohden samaa asiaa. Uuden liiton seurakunta oli jo syntynyt Pietarin kohdatessa ramman.
Joshuan parantamismenetelmät eivät kuulu Raamatun maailmaan. Videollaan hän heiluttaa käsiään ihmisiä kohti. Parantaessaan henkilön suuta hän nuijii ja hieroo omaa suutaan toisen käden osoittaessa parannettavan naisen suuhun. Verta ja ektoplasmaa tulee naisen suusta ja hänet julistetaan terveeksi. Kuvat ennen ja jälkeen parantumisen ovat ristiriitaiset. Eräät sanovat kuvien esittävän kahden eri henkilön suuta. Toisessa parantumisessa esitetään vakavasti sairas mies, joka myöhemmin todistaa parantuneensa. Mutta todistaja näyttää aivan eri henkilöltä.
John Rindel julistettiin parantuneeksi HIV’istä, mutta kuukausi tuon jälkeen hän oli edelleen HIV-positiivinen.
Video on lievästi sanottuna karkea. Se näyttää miesten ja naisten vahingoittuneiden sukuelimien alueita ennen parantamista ja parantamisen aikana. Jälkeenpäin nämä parantuneet esiintyvät yleisölle riisuutuen ja paljastaen intiimit paikkansa. Kaikki tämä tapahtuu ns. seurakunnassa.
Joshua saa ihmiset kaatumaan ja vapisemaan pelkällä käden liikkeellä. Kun hän kyykistyy ihmiset tekevät samoin, kun hän nousee seuraajat nousevat. Mesmerismi toimii. Voodoo toimii. Pakanuus verhoutuu kristilliseen kaapuun. Aina löytyy niitä kristittyjä, jotka kyselemättä uskovat tämänkaltaiseen toimintaan. Riittää kun saadaan sensaatiota, tunnelmaa ja omia kokemuksia. Kristillisen kentän luopumus on todellinen.
Karismaattisessa liikkeessä on opettajia, jotka sanovat oksentamisen kuvaavan puhdistautumista. Oksentaminen tässä tarkoituksessa kuuluu monen pakanallisen uskomuksen piiriin. Joshuan kokouksissa virtsataan ja oksennetaan matoja, kiviä, simpukankuoria, jne.
Tässä ei ole mitään raamatullista. Se on silkkaa pakanuutta.
Keskeinen piirre on evankeliumin julistamisen ja Raamatun opetuksen puute. Joshua sanoo, ”Vastaanotat tämän parantumisen sielusi pelastukseksi… Ihme tänään on pelastus sielullesi”. Parantaessaan hän saattaa koskettaa omaa ruumistaan samalta kohtaa missä parannettavan sairaus on. Menetelmä tunnetaan energian siirtona ja sitä harrastetaan kulteissa.
Joshuan opetus on, että jos puhutaan Jumalan nimessä voiman takana on aina Jumala. Niin ei ole. Siksi Raamattu on tarkka kehottaessaan kristittyjä tutkimaan ja arvostelemaan opetus. Noita Simonista sanottiin, että ”tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan ’suureksi’”. Simon teki ihmeitä, ehkä kuten Joshua. Mutta hän ei ollut Raamatun Jumalan lähettämä. Me emme pelastu ihmeiden tai merkkien kautta.
Kirkon tiloissa on useita kuvia. Eräässä Jeesus esitetään paaluun sidottuna ja ruoskittavana. Kuvassa on viittaus Jes.53:5 raamatunpaikkaan.
Nigeria, kuten koko Afrikka, on laajalti islamilainen. Joshuan kirkossa on katolisen mallinen ristiinnaulitun kuva, jonka yhteydessä on Koraanin teksti: “Ei ole muuta Jumalaa kuin Allah”. Se on kirjoitettu myös arabiaksi ja tekstin yhteyteen on merkitty asianmukainen Koraanin kohta. Koraanissa kielletään, että Jumalalla olisi Poika. Ehkä Joshua pitää islamia ja kristillisyyttä samankaltaisina uskontoina ja kuvan kautta haluaa vaikuttaa maansa muslimeihin.
Joshua esittää mitä omalaatuisempia lausuntoja. Hän uskoo afrikkalaiseen taikauskoon. Sanojensa mukaan hän on kasvissyöjä, koska erityiset afrikkalaiset noidat ja tietäjät (Ogbanjes) eivät ole ihmisiä, vaan puoliksi kaloja. ”Joten jos syöt kalaa, et voi vapauttaa heitä”.
Hän sanoo omaavansa kyvyn ilmestyä yhtä aikaa ”jumalallisen persoonansa” kautta tuhansille ihmisille ja myös näiden uniin. Tämä kaikki on puhdasta okkultismia.
Joshua sanoo saaneensa lahjan tehdä ihmeitä syntymässään. Raamattu ei kerro, että Jumala jakaisi armoituksiaan näin. Lahjat ovat aina Pyhän Hengen lahjoja, Hänen omistuksessaan, eikä ihminen niistä määrää. Jumala toimii ja käyttää niitä oman tarkoituksensa ja tahtonsa mukaan. Me emme kykene määräilemään koska ja missä Hän toimii. Me emme omista Hänen kykyjään.
Joshua esittää okkulttisia näkemyksiä.
Kirjassa, I.B.Agbaje, A.Kalu, ”Pastor W.F.Kumuyi and Prophet T.B.Joshua: Are Both Messengers of God?” tämä käy selvästi ilmi.
Joshua sanoo, ettei hän arvostele muita julistajia, koska silloin, ”hengelliset voimasi siirtyvät sille, jota olet solvannut…”. Hän käyttää solvaamisesta samaa nimitystä, joka liitetään jumalanpilkkaan. Näin hän asettaa itsensä jumalaksi, tai ainakin Hänen ainutlaatuiseksi edustajakseen. Joshua uskoo, että kun hänen toimintaansa arvostellaan, hän imee arvostelijoiden ”hengellistä voimaa” itseensä. ”Mitä enemmän he tuomitsevat minua, sitä vähäisemmäksi käy heidän voitelunsa… Kriitikkoni ja vainoojani ovat saaneet minut etsiytymään lähemmäs Jumalaa ja luottamaan yksin Häneen… Minulla ei ole maallisia ystäviä, koska tiedän, että ennemmin tai myöhemmin petyn heihin. Haluan aina tehdä Jumalan tahdon, totella Häntä ja seurata kirjaimellisesti Hänen ohjaustaan. Siksi jumalallinen voimani lisääntyy päivittäin…”.
Joshua osoittaa uskovansa ihmisen ”hengellisiin voimiin”. Se on okkulttinen perinne. Raamatun mukaan ihmisellä ei ole sellaisia voimia, eikä valtuuksia. Kristitty julistaa Jumalan suvereenia voimaa. Jumala voi ilmestyä voimansa kautta jossakin tilanteessa, eikä ihmiselle kuulu siitä mitään kunniaa. Itsessään heikko ja voimaton kristitty voi vain luottaa Jumalan voimaan. Tätä Raamattu opettaa kerta toisen jälkeen. Elämme ajassa, jossa kristillisyyteen on tullut mukaan ”voideltujen” julistajien palvonta. Sitä eivät halunneet edes Herran apostolit.
Joshua haluaa omien sanojensa mukaan palvella vain Jumalaa. Mutta mistä hän ottaa ohjeensa? Raamatun Jumalan tahto käy ilmi yksin Hänen Sanastaan. On monia ”jumalia”, jotka voivat tarjota psyykkistä voimaa. Saatanakin mainitaan ”tämän maailman jumalana”.
Joshua kerskaa, “kuinka vahingoittajani voivat ajatella ja uskoa… että mukana on pahoja voimia, samalla kun miljoonien nigerialaisten joukossa ei ole toista henkilöä, joka tekisi samoja tekoja…”.
Hän jatkaa sanoen, että Nigerian hallituksen tulisi koota kaikki pastorit ja evankelistat, ”Tafawa Balewa aukiolle ja antaa jokaiselle Jumalan miehelle 10 minuuttia aikaa rukoilla ihmisten puolesta. Sitten ihmeet ja merkit, jotka vahvistavat palvelutehtävän, saavat aikaan, että hallitus tietää ketkä ovat aitoja Jumalan miehiä ja ketkä palvelevat mammonaa”.
Nyt siis maallinen hallitus (vaikka Nigerian johdossa olevan miehen sanotaankin olevan kristitty) päättäisi kuka on ”aito Jumalan mies”. Ihmeet ja merkit eivät todista aitoudesta. Joshua julistaa lopun ajan profeettojen petosta, jossa ”ihmeet ja merkit” todistavat. Suhde Raamattuun ja sen Sanaan ei ole merkittävä. Raamatun mukaan väärät opettajat nimenomaan tekeytyvät valon enkeleiksi (so. he toimivat kristillisin termein) ja tekevät ”ihmeitä” (joiden kautta saavat auktoriteetin). Juuri noin ”väärät kristukset” ovat aina toimineet.
Raamattu antaa ymmärtää, että lopullinen antikristus saa vallan ihmeiden ja merkkien voimalla. Joshua jopa sanoo hänellä olevan voiman kutsua tuli taivaasta syntiä tekevien seurakuntalaistensa ruumiinosien ylle. Eräs video näyttää naisen pitelevän tuskissaan jalkoväliään, kun Joshuan kutsuma ”tuli” puhdistaa hänen syntinsä. Tapaus näyttää huvittavan sitä seuraavia.
Joshuan mukaan hän on ”lupauksen lapsi”. Hän opettaa samoja kykyjä valituille nuorille seuraajilleen. Valinta on tarkka prosessi. Shamaaninkin koulutus aloitetaan nuorena. Vanhempi shamaani kouluttaa nuorempia. Joshuan mukaan, ”Toiset tulevat jonkun ongelman takia tai koska Jumala kutsuu heitä, mutta loppujen lopuksi kaikki eivät tule valituiksi. Ensin he palvelevat kuten Elisa palveli Eliaa. Elisa meni Elian luo palvellakseen tätä. Palvelijasta, jos olet tottelevainen ja rehellinen, voit Jumalan valinnan mukaan tulla opetuslapseksi”. Vaikka Joshua mainitsee, että lopulta Jumala valitsee kenestä seuraajasta tulee profeetta ja Jumalan palvelija, hänen oma toimintansa omaa shamanismin piirteet.
Okkulttisen voiman viehätys piilee juuri ”ihmeissä ja merkeissä”. Siinä, että ihmisillä on seurattavaa ja koettavaa. Tavallinen raamatunopetus on tylsää. Kun ihmiset ovat hylänneet Sanan vastaanottamisen ja halun siihen, eksytys saa vallan. Rodney Howard Brownen mukaan ei ole väliä vaikka saatana toimisi seurakunnan keskellä, kunhan vain jotakin tapahtuu. Näin ”vanha” kristillisen kokoontumisen malli, joka keskittyy sananopetuksen ympärille, väistyy ”uuden” kokemukseen perustuvan tieltä. Mutta onnettomat seuraajat eivät tajua, että ”uusi” on vanhaa pakanuutta. Ainoastaan käärepaperi on uutta. Siinä on kristillisiä kuvia. Siinä kaikki.
Joshuan mukaan erottelu väärän ja oikean välillä kuuluu Jumalalle ja Hän aikanaan tekee sen tiettäväksi. Siihen asti vallitsee sekaannus ja hajaannus.
Tietyssä mielessä näin on. Joshua kuitenkin tarkoittaa, että kristityn ei tulisi itse arvostella eikä tutkia, vaan hyväksyä kaikenlainen kristilliseksi mainittu toiminta. Raamattu opettaa, että väärät opit ja opettajat pitää tuoda julki seurakunnan varjelemiseksi.
Joshuan opetus johtaa juuri siihen, mihin äärikarismaattinen eksytys tähtää: Kaikki se on oikein, mikä esitetään Kristuksen ja Jumalan nimessä. Raamatun opetus ei ole tärkeä. Jos julistaja sanoo olevansa Jumalan asialla se riittää.
Joshua yhtyy menestysteologian opetukseen sanojen voimasta: ”Usko tarkoittaa Jumalan Sanan ja Hengen yhtymistä. Kun puhut Jumalan Sanan ja se yhtyy Jumalan Hengen kanssa, mitä tahansa päätät se tapahtuu”. Edelleen: ”Kun Jeesus elää sinussa, nälkä, köyhyys ja sairaus ovat menneisyyttä”.
Kun tällainen lupaus annetaan afrikkalaiselle, eurooppalaiselle, amerikkalaiselle, kelle tahansa ihmiselle, se tehoaa. Kukaan ei halua olla nälissään, köyhä eikä sairas. Raamattu ei kuitenkaan lupaa vapautusta kaikista näistä tässä maailmanajassa, ei edes kristitylle. Jumala lupaa pitää huolen omistaan, mutta silti ahdistus ja kärsimyskin kuuluvat ajoittain elämään. Sana ja Pyhä Henki eivät ”yhdy” vaan ne ovat aina olleet, ovat ja tulevat olemaan yhtä. Pyhä Henki on Sanan Henki ja auttaa kristittyä ymmärtämään Sanaa.
Joshua sanoo olevansa kristitty. Se osoittaa, että kristillisyydestä on tullut sana, joka voidaan liittää mihin tahansa. Kuinka tähän on tultu? Raamattu osoittaa, että näin tulee käymään ennen Kristuksen tulemusta. Surkeinta asiassa on, että monet vastuuta kantavat eivät ole hereillä. Epävarmat seurakuntalaiset saavat väärää opetusta, tai eivät saa sitä lainkaan. Heitä ei varoiteta, eikä opeteta itse tutkimaan ja olemaan tietoiset, että kristittykin voi eksyä seuraamaan vääriä opettajia ja väärää opetusta. Ainoastaan Raamatun tuntemus ja tarkkaavainen varovaisuus on turva. Jumala on antanut Sanansa siksi, että sitä tutkitaan ja sitä tulee kunnioittaa.
Juhani Aitomaa
alkuun / johdanto / kristityn foorumi artikkelit / israel / linkit / mikä on kristityn foorumi
torstai 4. joulukuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti